Gerdanlığı debriyajdan ayıran nedir? Basketbol kuralları ve şartlarına ilişkin eğitim programı
Özeti
Ekip
Klasik basketbolda bir takımın maç kadrosu 12 kişiden oluşur (kulüpte toplamda daha fazla kişi olabilir). Bunlardan 5 oyuncu aynı anda sahada bulunuyor. Olimpiyat Oyunları programına dahil olan 3x3 basketbol da var (ilk kez Tokyo'da çıkacak), ancak şimdilik bu sporu konunun dışında bırakalım.
Oyuncular pozisyonlarına göre ayrılırlar: oyun kurucu (1 numara), hücum oyuncusu (2), kısa forvet (3), ağır forvet (4) ve pivot (5). Kural olarak, konum numarası ne kadar yüksek olursa oyuncu o kadar yüksek ve güçlü olur. Sahadaki duruma bağlı olarak çeşitli pozisyonlarda oynayabilecek oyuncular bulunmaktadır: kombo guardlar (genel savunma oyuncusu, birinci ve ikinci pozisyonları korur) ve swingmen (ikinci ve üçüncü).
Maç sırasında sınırsız sayıda oyuncu değişikliği yapılabilir.
Alan
Standart bir basketbol sahası 28 x 15 metre ölçülerindedir. Salonun minimum yüksekliği 7 metredir. Merkezi dairenin çapı 1,8 metredir. Serbest atış çizgisi dip çizgiden 3,6 metre uzaktadır. Üç nokta yayının yarıçapı 6,75 m'dir (NBA'de - 7,24 m).
Basketbol potası ölçüsü 180 x 105 cm olup, potanın alt kenarı yerden 290 cm yükseklikte bulunmaktadır. Yüzüğün yüksekliği 305 cm'dir. Yüzüğün çapı 45 cm'dir.
Zaman
Standart bir maç, 10 dakika (milli takım maçları ve çoğu profesyonel lig için kullanılan FIBA kuralları) veya 12 dakika (NBA kuralları) süren dört çeyrekten oluşur. Yalnızca saf oyun süresi sayılır; ihlaller, oyuncu değişiklikleri, cezalar vb. ile ilgili molalar sırasında kronometre durur. 1. ve 3. çeyreklerden sonraki duraklamalar 2 dakika sürer. Uzun mola (2. çeyrekten sonra) – 15 dakika.
Basketbolda beraberlik yoktur; normal süre sonunda skor berabere kalırsa, 5 dakikalık uzatma süresi verilir. Fazla mesai sayısı sınırlı değildir.
Bir diğer önemli nokta ise saldırı için ayrılan zamandır. Takımın, topun oyuna sokulduğu andan itibaren 24 saniye içinde şut atacak zamanı olması gerekir. Kronometre yalnızca top arkalığa veya çembere temas ettiğinde sıfırlanır (geçme varsa zaman çalışmaya devam eder). Hücum ribauntundan sonra ikinci atak için 14 saniye süre tanınır. Bu oyunun dinamizmini arttırmak için yapılır.
Şartlar
Asıl amaç rakibinizden daha fazla puan toplamaktır. Çembere vurmak için puan verilir, ancak vuruşların kendisi üç tür değere sahiptir.
Uzaktan şut (3 sayı çizgisinin dışından yapılan) 3 puan değerindedir.
Normal atış – 2 puan
Serbest atış (faul çizgisinden) – 1 puan
Sahada dolaşırken, oyuncuların topu tek elle sürmeleri (yere vurmaları) gerekir. Top sürme durdurulursa (top bir veya iki elinizle tutuluyorsa), en fazla üç adım atmanıza ve pas vermenize veya şut atmanıza izin verilir. Aksi takdirde, kuralların ihlali anlamına gelen çift top sürme kaydedilecektir.
Oyuncular rakibin üç saniyelik bölgesinde art arda 3 saniyeden fazla kalamazlar (böylece uzun pivotlar orada boş durup uzun bir pas beklemezler).
Topa kasıtlı olarak tekme atamaz veya yumruk atamazsınız.
Top orta çizgiyi geçtikten sonra sahanın kendi yarı sahasına geri döndürülemez.
Rakip atış yaparken veya uçuş sırasında top bloke edilebilir, ancak bu sadece uçuş yolu aşağıya doğru gelmeden önce yapılabilir. Aşağıya doğru bir top bloke edildiğinde, hakemler şutu sepete atılmış olarak sayar.
Fauller
Rakibin kuralları ihlal etmesi faulle cezalandırılır. Fauller kişisel veya takım halinde olabilir. Takım oyuncularının yaptığı tüm ihlaller takım faulü olarak sayılır.
Bir çeyrekte 5 takım faulü sayısına ulaşıldığında, o takımın daha sonraki herhangi bir faulü penaltı sayılır (rakip için iki serbest atışla cezalandırılır).
Maç başına 5 kişisel faul sınırına ulaşıldığında (NBA'de 6), oyuncu maçın geri kalanında elenir.
Dört ana faul türü vardır: kişisel, teknik, sportmenlik dışı ve diskalifiye edici.
Personalnyy Rakibe fiziksel temas nedeniyle kuralların çiğnenmesi durumunda verilir.
Eğer rakip o anda şut atıyorsa, serbest atış verilir - bir (eğer atış başarılıysa) veya iki (faul yapılan oyuncu kaçırırsa).
Rakipte top yoksa veya şut atmak için zaman yoksa, serbest atışlar yalnızca "kusurlu" takımın bu çeyrekte 5 takım penaltısı olması durumunda verilir (yukarıya bakın). Aksi takdirde top rakibe gider.
Atletik olmayan faul - top için yarışmaya çalışmadan kuralların ihlali. Kişisel atışlarla aynı şekilde cezalandırılırlar, tek şartla - serbest atış yaptıktan sonra, sakatlanan taraf, sahanın ortasındaki yan çizginin arkasından topu oyuna sokar. Bir oyuncu bir maçta iki sportmenlik dışı faul alırsa diskalifiye edilecektir.
Teknik faul – rakiple doğrudan temas olmadan kuralların ihlali (oyunun kasıtlı olarak geciktirilmesi, rakiplere veya hakemlere karşı uygunsuz davranış vb.). Ceza iki serbest atıştır ve sonrasında rakip de topu oyuna sokar.
diskalifiye faul – bir oyuncu veya antrenör tarafından yapılan bariz sportmenlik dışı davranış. Yedek oyuncular bile cezalandırılabilir. Böyle bir faul alan oyuncunun sahayı ve takım sırasını terk etmesi gerekir. Rakip iki serbest atış atıyor ve topu oyuna sokuyor.
Basketbol kelime bilgisi
Basketbol metinlerini kolayca okuyabilmek için hangi kelimeleri bilmeniz gerekir?
smaç - basketbolda en popüler ve taraftarların en sevdiği şut - topun ellerinizle yukarıdan çembere getirilmesi (ve uzaktan atılmaması). Slam dunk da aynı şeydir, ancak özellikle parlak ve muhteşem!
yerleştirme – yakın mesafeden atış, ancak yukarıdan değil. Klasik çocukların çemberin altından atışı da aynı turnikedir.
ara sokak - "paraşüt" olarak da bilinen, aynı zamanda en muhteşem atak seçeneği olarak da bilinen, bir oyuncunun yüksek, uzun bir pas yapması ve ortağının sıçrayarak topu yakalayıp yere inmeden hemen smaç atması.
Geçit - Topun bir elden diğerine keskin bir şekilde aktarılması ve aynı anda oyuncuyu öne veya yana doğru saptırması. Bir rakibi (bir veya daha fazla) yenmenizi sağlayan top sürmenin (topu sürmenin) ana unsuru.
Zil çırpıcı – sirenle aynı anda atılan bir atış. Aslında zil, oyun süresinin sonunu veya saldırı için ayrılan süreyi bildiren bir sirendir. Ancak bazen basitlik açısından yukarıdaki atışa zil sesi de denir.
Chalker – Maçların gergin sonlarını iyi idare edemeyen bir oyuncu. Sonuç, bir veya iki maça dayanarak değil, şampiyonanın uzun bir bölümünün veya bir basketbolcunun tüm kariyerinin sonuçlarına dayanarak yapılır. Son derece saldırgan bir özellik, yine de çoğu zaman tanınmış yıldızlara bile veriliyor. Çok fazla puan kazanmak başka bir şey, mücadelenin en hararetli anında puan almak başka bir şey. Herkese verilmez.
Debriyaj – sadece gerdanlık yapmayan adam. Debriyaj – “sıcak zaman”. Kural olarak, oyunun son dakikalarında göreceli olarak eşitlik vardır. Clutcher, şu anda sahada kendine güvenen ve takımına düzenli olarak galibiyetler getirebilen bir oyuncudur.
Yardım - yardım. Bir pas, ardından partneriniz hemen isabetli bir atış yapar.
Pot– veya “muz”, ancak ikinci kelime nadiren kullanılıyor. Buna blok atış diyorlar. "Potayı tarttı" - rakibin atışı sırasında topu sert bir şekilde bloke etti.
Geçiş - savunmadan saldırıya geçiş. Takım ne kadar hızlı başlarsa başarılı bir saldırı şansı o kadar yüksek olur.
İkinci Şans Puanları – başka birinin potasına yapılan ribaundlardan sonra kazanılan sayılar.
çift-çift – Bir oyuncunun iki istatistik kategorisinde aynı anda çift haneli (10 veya daha fazla) sayı atması göstergesi. Beş kategori vardır: sayılar, ribaundlar, asistler, top çalmalar, bloke atışlar. Yani 10 sayı ve 10 ribaund zaten double-double'dır. 10 sayı ve 10 asist de var. Puan almadan (örneğin ribaundlar ve bloklu şutlar yoluyla) yapılan double-double'lar vardır. Trip-double'lar (üç kategoride 10 veya daha fazla olarak işaretlenmiş) ve hatta dörtlü-double'lar (dört kategoride) vardır. Beşli-çiftler (beş kategori) teorik olarak mümkündür ve hatta amatör liglerde kaydedilmiştir, ancak profesyonel basketbolda hiçbir zaman gerçekleşmemiştir.
Son bir - Oyuncu serbest atış çizgisinden bir sayı daha ekleme fırsatı bulduğunda faullü isabetli bir atış (aslında "ve bir" Rusça'da "artı bir" gibi geliyor).
tuğla – hedefi ıskalayan kötü bir atış.
Taslak - topun arkalığa veya çember yayına temas etmediği çok kötü bir atış.
Boya – ceza çizgisi ile ring arasındaki sahanın trapezoidal bölümü. Kural olarak parkenin geri kalanından farklı bir renge boyanmıştır, bu yüzden adını almıştır. Boyanın kendisi yukarıdaki kurallarda bahsedilen 3 saniyelik bölgenin aynısıdır.
Yorum